בניין שגרירות ישראל בפריז

בניין שגרירות ישראל בפאריז, צרפת נחנך בשבוע שעבר לאחר שנתיים של עבודות בנייה ושיקום אינטנסיבי. כזכור, בליל 22 למאי 2002 נשרף בניין השגרירות כליל, ומאז נותר הרוס ושומם.בניין השגרירות בפאריז נבנה במאה ה-19 כבית מגורים למשפחה מכובדת ברובע השמיני של העיר, ברחוב ראבלה, מרחק פסיעות מהשאנז-אליזה, ומכיכר הקונקורד.

בניין המגורים עבר גלגולים רבים עד לשנת 1972, מועד בו רכשה מדינת ישראל את הבניין ובשיפוצים מזעריים הפכה אותו למשכן השגרירות.

למעלה משלושה עשורים תיפקד בית המגורים הפאריזאי כבית שגרירות, עם כל המגבלות של בית מגורים, אך עם כל העושר האדריכלי אשר נשתמר יפה לאורך כל השנים.

תקרות הבניין היו מעוטרות בציורי קיר מרשימים, קירות הטרקלינים היו מחופים בלוחות עץ מגולפים מעשה אומנות מהתקופה הקלאסית, כך גם הדלתות, חלונות הוויטראג', המעקות, ושאר פרטי האדריכלות הפאריזאים.

ב-22 למאי נשרף הבניין על כל תכולתו. משרד החוץ, במימון כספי הביטוח של הבניין, ניגשו במהירות רבה לתכנון מחדש של הפרוייקט, ובנייתו על פי הסטנדרטים העכשוויים, ומתוך כוונה לבנות בית שגרירות הנותן מענה לכל הדרישות הפונקציונאליות של נציגויות ישראל בבירה הצרפתית.

הפרויקט נוהל תחת שרביטו של ראש האגף למשאבים חומריים במשרד החוץ, דרור גבאי, וכן על-ידי שליח מטעמו, אשר אבידן, ובפיקוחו הצמוד של מהנדס האגף, יורם פלדחי.

עבודת התכנון הופקדה בידי משרד קנפו כלימור אדריכלים, ובידי צוות יועצים ישראלים לכל מערכות הבניין.

לדברי האדריכל הראשי, דוד קנפו, "הרעיון התכנוני היה לשמר את חזית הבניין הצרפתית כמעטפה פאריזאית מקומית, ובתוכה בניית מערכת אדריכלית ישראלית, בבחינת טבעת אדריכלות ישראלית, המשתלבת עם הטבעת האדריכלות הצרפתית, ויחד חובקות חצר גדולה, אשר הפכה לגינה המציגה בתוכה אלמנטים אדריכליים ישראליים כמו קירות מאבן ירושלים, עצי זית, אמת מים וכן פסל של האומן מיכה אולמן המעטר את הקיר הראשי בחצר.

בתוך החללים הציבוריים של השגרירות שולבו קירות מאבן ירושלים וכן מרבדי פסיפס כדוגמת הפסיפסים של בתי כנסת עתיקים בישראל, אשר הובאו במיוחד מישראל לפאריז. בין כותלי השגרירות נרכשו ונתלו מיטב היצירות של אומנים ישראליים ותיקים וצעירים, על מנת להציג את התרבות הישראלית בניכר.

"דגש מיוחד הושם על מתן שירות ידידותי למבקרי השגרירות ובמיוחד במחלקה הקונסולרית.

עבודות הבנייה הושלמו בפרק זמן של כ-18 חודש, תוך שמירה על המסגרת התקציבית שהקצתה המדינה לפרויקט.

"הבניין החדש הכפיל את שטחי המשרדים ביחס למצבו הקודם, ואיפשר ריכוז כל משלחות השליחים בבירה הצרפתית תחת קורת גג אחת, ובכך נוצר חיסכון כספי ניכר למדינה. בתכנון הבניין נלקחו בחשבון כל היבטי הביטחון המתקדמים ביותר, תוך שיתוף פעולה עם הרשויות הצרפתיות ברמה העירונית וברמה הלאומית".

"זהו הישג חסר תקדים בתולדות בניין השגרירויות במשרד החוץ, ובשבוע שעבר, כאמור, נחנך רשמית, בנוכחות שר החוץ הישראלי, סילבן שלום, עמיתו הצרפתי, מישל ברנייה, ובנוכחות ראש העיר ברטראן דלנואה וכן דיפלומטים רבים, ראשי הקהילה היהודית בפאריז, ידידי ישראל בצרפת ומוזמנים רבים נוספים.

מקור הכתבה